top of page

לוקחים תרופה נגד סחרחורת? כמה דברים שחשוב לדעת !

סחרחורת היא תחושה נוראית. מה לא היינו נותנים כדי להיפטר ממנה באופן מיידי.

האם קיימת תרופת פלא?

האם קיים כדור הקסם שיעזור לנו להעלים את הסחרחורת העקשנית?

התשובה בכלליות היא - לפעמים כן, אבל צריך להיזהר !

בישראל רופאים נוהגים לרשום לאנשים שסובלים מסחרחורות תרופות שונות ומשונות - במגוון מצבים, ולפעמים מבלי להתייחס לסוג הסחרחורת ולגורם לה. מסיבה זו, קורה מדי פעם שאנשים נוטלים תרופות שאינן יעילות למצבם במקרה הפחות גרוע, וממש עלולות להזיק במקרה הגרוע באמת.....

מה אומרים המומחים הבינלאומיים?

האקדמיה האמריקאית לרפואת אף-אוזן-גרון הוציאה השנה (2017) הנחיות לטיפול בוורטיגו הנפוץ ביותר - BPPV - או בשמו העממי "קריסטלים באוזן".

ההנחיות קובעות בצורה חד משמעית כי אין לרשום למטופלים אלו תרופות המדכאות את פעילות האוזן הפנימית.

תרופה נפוצה כזו נקראת סטונרון (אנטי היסטמין). תרופה נפוצה נוספת נקראת טרבמין. אם אתם לוקחים את אחת מהתרופות הללו בגלל ורטיגו שמקורו ב"קריסטלים באוזן" - כדאי לכם לחדול ! התרופות הללו לא מרפאות את ההפרעה, ודווקא עלולות לגרום לשווי משקל לקוי ולפגיעה בעירנות.

מתי כן כדאי ליטול סטונרון/טרבמין? כאשר יש ורטיגו ממושך בימים הראשונים ל פגיעה חריפה באוזן הפנימית. זה קורה כתוצאה מווירוס/חיידק שתקף את האוזן הפנימית או בזמן התקף חריף של מחלת מנייר או מיגרנה. גם במקרה זה, אין לקחת את התרופה לפרק זמן ממושך, אלא רק כל עוד נמשך הוורטיגו - עניין של מספר דקות עד 3 ימים.

תרופה נפוצה נוספת - בטאהיסטין - ידועה בשמות בטיסטין ואגיסרק, וגם היא ניתנת על ידי רופאים בישראל.

לבטאהיסטין אין את תופעות הלוואי שיש לסטונרון או טרבמין כיוון שהיא פועלת במנגנון שונה. הספרות המקצועית חלוקה לגבי יעילותה של התרופה לסימפטומים של סחרחורת, אך באופן כללי היא נחשבת "בטוחה" לשימוש. היא ניתנת בעיקר לאנשים הסובלים מסחרחורת מסוג "שיוט" ופחות עבור ורטיגו (סחרחורת סיבובית). אנשים עם סחרחורת כרונית מדווחים לפעמים כי שימוש יומיומי בתרופה נותן להם הקלה משמעותית בסימפטומים. מצד שני, הרבה אנשים הנוטלים את התרופה מדווחים כי היא לא עזרה להם להרגיש טוב יותר.

התרופות שנמצאו כיעילות ביותר לטיפול בסחרחורת שיוט כרונית שייכים דווקא לקבוצות נוגדי הדיכאון - SSRI/SNRI.

תרופות נפוצות ממשפחות אלו הינן ציפרלקס, פקסיל, סרטרלין , פרוזק, ציפרמיל, פבוקסיל, ונלפקסין ואיקסל.

לפי המחקר הן יעילות בין 60-80% מהמקרים בהפחתת סימפטומים של שיוט כרוני וחזרה לתפקוד. לא ברור בדיוק מדוע, אבל כנראה שיותר סרוטונין במוח=פחות שיוט :)

את התרופות האלה יש לקחת למשך כשנה, כאשר מתחילים במינונים נמוכים במיוחד (5 מ"ג) ועולים בהדרגה עד כדי 20 מ"ג. אם תתחילו במינון גבוה מדי - תחוו תופעות לוואי לא נעימות - זה יבהיל אתכם ואתם עלולים להפסיד טיפול יעיל !!

אם תישארו באותו מינון נמוך למשך זמן ארוך, תגלו שהתרופה לא משפרת אתכם ואז גם תפסיקו וזה לא יעזור כלל.....

חשוב להבין - לוקח לתרופות האלה זמן להתחיל לעבוד - לפחות 3 שבועות מרגע נטילתן. לכן יש להעזר בסבלנות - היא כנראה תשתלם לכם.

קבוצת תרופות נוספת היא הבנזודיאזפינים - תרופות הרגעה. אלה בעיתיות כיוון שהן ממכרות !! בקבוצה זו נמנות תרופות כגון ואליום, ואבן, קלונקס, קסנקס ולוריבן.

שימו לב --- אין לקחת תרופות כאלה יותר מ-3-4 פעמים בשבוע, ובטח שלא מעל ל-3 שבועות. אחרת התרופה תפסיק להשפיע, ואתם תצטרכו מינון גבוה יותר, ואז תתמכרו. למה זה רע? נסו להיגמל פעם מתרופה כזו ותרגישו. זה נורא......

מדי פעם אני רואה מטופלים שלוקחים תרופה כזו כל יום....במשך 4 חודשים !! זה רע מאד, ודורש הפנייה לרופא שמבין בתרופות האלה ויידע לשנות את המרשם בצורה בטיחותית, שעדיין תסייע לכם לא להיות מסוחררים. רופא כזה הוא בדרך כלל פסיכיאטר, אך לעיתים גם נוירולוג או אוטונוירולוג יסכימו להתעסק עם המרשמים האלה.

את התרופה לרוב רושמים בכדי להפחית סימפטומים של שיוט חמור ב-3 השבועות הראשונים לפני שה-SSRI/SNRI מתחילים לפעול, ובהדרגה מורידים את המינון בתוך פרק הזמן הזה.

עצה שלי לחיים - אל תקחו בנזודיאזפין בלי להתיעץ עם פסיכיאטר או נוירולוג !

אנשים הסובלים ממיגרנה הגורמת להתקפי ורטיגו - טיפול תרופתי שמתאים למיגרנה הקלאסית שלכם יתאים גם לוורטיגו. אלה החדשות הטובות :) החדשות המעצבנות - עד שלא תטפלו במיגרנות, התקפי הוורטיגו ימשיכו....

במאמר הזה אני לא מתייחס לתרופות "טבעיות" כאלה ואחרות - כיוון שאני לא מתמצא בתחום, ולא מכיר מחקרים רציניים ואיכותיים שמצאו יתרון לתרופה טבעיות כזו או אחרת. זה לא אומר שאין כאלה כמובן :)

מאחל לכם יום נקי מתרופות וסחרחורות. אבל אם בכל זאת אין לכם ברירה - מוזמנים להשתמש במידע שריכזתי כאן.

ותמיד מוזמנים ליצור קשר לגבי אבחון וטיפול בסחרחורת שלכם.

מוש

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page